Concept

j

Hierboven 2 foto`s samengevoegd uit de film op de homepage. Op deze manier zien we de hele golfbeweging die door het schip onstaat.

Het vaartuigje vaart hier bijna aan de rompsnelheid. Met een schroef aangedreven, zou er een forse boeggolf te zien zijn gevolgd door een golfdal dat bijna tot het achterschip loopt.

De foto laat echter maar een kleine boeggolf zien met een kort en diep golfdal.

Hiermee toont de golfbeweging het onderdrukveld dat  het voortstuwingsysteem onder het voorschip veroorzaakt.

Vanaf het middenschip komt de golf duidelijk omhoog een golfdal volgt nauwelijks. De overdrukzone onder het achterschip is hier ook duidelijk te zien.

Het vaartuig glijt van het overdrukveld naar het onderdrukveld.

De foto laat ook geen schroefwater zien, nauwelijks beroering van het omgevende water en geen volgstromen. Er komen dus nauwelijks krachten naar buiten die als rendement verlies gerekend moeten worden.


Doordat het rendement van deze voortstuwing zo hoog is is het systeem ook bijzonder geschikt om te gebruiken in combinatie met een elektrisch krachtbron.





ROORship: een nieuw systeem van voortstuwing van schepen

Het systeem heeft eigenlijk geen verband met de huidige voortstuwing door de schroef zoals de meeste mensen kennen.

Het vertoont ook niet de kenmerken van de motorschepen, zoals de golven en de zuiging die de oevers beschadigen, evenmin zien we kolkend schroefwater.


Het concept

In het huidige voortstuwingssysteem systeem wordt het schip door de schoef naar voren gedrukt. De boeg van het schip drukt water weg waardoor een golf ontstaat die ook het schip aan de voorzijde tilt (overdruk). Aan de achterzijde van het schip zit de schroef die water wegpompt maar daardoor tegelijkertijd het achteschip naar beneden trekt (onderdruk). Het vaartuig maakt dan ook niet meer een horizontale beweging, maar vaart constant omhoog uit de kuil tegen de golf op die het zelf veroorzaakt. Deze krachten werken tegen de beweging van het schip in.

Daarbij komt dat de schroef alleen maar kracht leverd door water te versnellen, waardoor er een slip ontstaat (het schroefwater).


Het ROORsysteem is een innovatie die de rollen omdraait. Het schip wordt niet meer door een schroef aan de achterzijde voortgestuwd. Een schroef die aan de voorzijde is geplaatst stuwt water tot onder het achterschip. Zo ontstaat er een onderdruk bij het voorschip en een overdruk bij het achterschip. Het schip wordt door de drukvelden naar voren gedrukt. De verliezen die het huidige systeem kenmerken zijn bij het ROOR systeem omgedraaid en werken juist mee. De boeggolf bij het ROOR systeem is veel lager, er is geen schroefwater.



Objectivering werking; testfase


Er is een kruiser gebouwd dat zowel is uitgevoerd met het ROOR systeem- als een traditioneel voortstuwingssysteem. Daarbij is gebruik gemaakt van batterij voeding zodat het gebruikte vermogen duidelijk meetbaar is.


In open water zijn beide systemen vergelijkbaar qua snelheid en gebruikt vermogen. In een smaller kanaal komend de positieve effecten van het ROOR systeem duidelijk naar voren. Met een traditioneel voorstuwingssysteem loopt de snelheid per gebruikt vermogen in het kanaal veel sneller terug dan bij het ROOR systeem. De overdruk voor het schip wordt veel groter in vergelijking met het ROOR systeem waar het water voor het schip wordt weggehaald.


De fase is aangebroken waarin via computer berekeningen geobjectiveerd zal worden in hoevrre het ROOR systeem efficient is. Instituut Marin is daarvoor betrokken, een subisidie is hiervoor toegekend aan ROOR ship. De berekeningen gaan binnenkort starten.



Dit model laat zien wat het verschil is tussen de voortstuwing door een schroef achter aan het schip die water naar achteren drukt en het ROOR-systeem dat zijn rendement vooral heeft door de drukverschillen die onder het schip ontstaan. Dit model gaat enkel vooruit door de drukverschillen die zijn gecreëerd; onderdruk voor- en overdruk achter.